XXIV Jornades de la Unió Europea: "Els governs locals com actors de pau"

dimarts
mai 2022
Data de finalització: dimarts, 10/05/2022 - 13:00

Les XXIV jornades de la Unió Europea que celebrem aquest any adquireixen una rellevància singular ja que es proposen ser un espai per a l'intercanvi i el debat al voltant de dos fenòmens d'actualitat i rellevància per al món local: en primer lloc, l'Any Europeu de la Joventut i, en segon lloc, l'esclat de la guerra a Ucraïna.

Aquestes jornades volen ser una primera aproximació al posicionament dels governs locals europeus davant l'escalada de tensió a Europa i la crisi de persones refugiades generada per l'agressió militar a Ucraïna, posant en valor l'aposta dels governs locals a favor de la democràcia local i la diplomàcia de les ciutats, basada en els valors de la pau i solidaritat.

En aquest sentit, les jornades també volen explorar com aquest conflicte està plantejant reptes a la capacitat i tipus de resposta del món local i destacar el significat i la rellevància de la cooperació internacional dels governs locals.

A la vegada, fent ressò de l'Any Europeu de la Joventut, les jornades pretenen destacar la contribució positiva que pot fer la joventut en la prevenció i resolució de conflictes, així com agent crucial per a construir societats igualitàries, cohesionades i inclusives.

Organitza l'Oficina Europa i Estratègia Internacional de la Diputació de Barcelona amb la col·laboració de les representacions de les institucions europees a Barcelona.

09:30h Sessió d’obertura

• Pilar Díaz, diputada adjunta a l’Àrea de Presidència i delegada per a les Relacions Internacionals de la Diputació de Barcelona

• Aleksandra Dulkiewicz, alcaldessa de Gdansk (Polònia), presidenta del Grup de Treball sobre Ucraïna del Comitè Europeu de les Regions

10h15 1a Taula: Les generacions futures com a constructores de Pau

Modera: Lara Malvesí, periodista de l’Agència EFE, excorresponsal a Brussel·les i membre de l’Associació de Periodistes Europeus a Catalunya (APEC).

• Laia Cuscó Pallarés, regidora de Cultura, Foment del Català, Joventut i Cooperació i Solidaritat, Ajuntament de Caldes de Montbui

• Piera D’Arrigo, Programa sobre Polítiques de Joventut, Direcció General d’Educació i Cultura de la Comissió Europea

• Romy Karier, membre del Consell municipal de Luxemburg i membre de la Comissió de Política Social, Educació, Treball, Recerca i Cultura del Comitè Europeu de les Regions

• Julia Rosanna Sánchez-Valverde, presidenta del Consell Nacional de la Joventut de Catalunya

11h15 Pausa-cafè

11h45 2a taula: Els governs locals europeus davant de l’agressió militar a Ucraïna: més enllà de l’emergència humanitària.

Modera: Tica Font, membre del centre Delas d’Estudis per la Pau

• Iryna Yarmolenko, regidora de l'Ajuntament de Bucha (Ucraïna), membre del Comitè Polític i membre del Comitè Permanent per a la Igualtat de Gènere del Consell de Municipis i Regions d’Europa (CMRE) i representant de l'Associació de Ciutats d'Ucraïna

• Alba Barnusell, alcaldessa de Granollers i diputada delegada de Polítiques d'Igualtat de la Diputació de Barcelona.

• Representant de la ciutat de Manchester.

• Marc Aguilà, regidor de Planificació, Qualitat i Avaluació de polítiques públiques i Projectes Europeus, Ajuntament de Sant Boi de Llobregat

12h45 Cloenda

• Manuel Szapiro, director de la Representació de la Comissió Europea a Barcelona.

• Javier Silva Pérez, diputat delegat de Joventut de la Diputació de Barcelona.

* L'acte comptarà amb traducció simultània.