Conclou la Conferència sobre el Futur d’Europa: i ara què?

El 9 de maig d’enguany, dia d’Europa, va concloure oficialment la Conferència sobre el Futur d’Europa (COFOE), una iniciativa sense precedents a la història de la Unió Europea que ha permès a la ciutadania europea col·laborar i debatre tant amb els estaments polítics d’arreu d’Europa com entre ells durant un any sencer, tot formulant idees i compartint propostes per construir un millor futur pel territori europeu.

En una cerimònia de cloenda celebrada a Estrasburg, els copresidents del Comitè Executiu de la Conferència van lliurar l'informe final sobre els resultats de la mateixa a la presidenta del Parlament Europeu, Roberta Metsola, al president Emmanuel Macron (atès que França ostenta la Presidència del Consell) i la presidenta de la Comissió Europea i ideòloga principal d’aquesta iniciativa, Ursula von der Leyen.

Aquest informe final planteja fins a un total de 49 propostes, les quals estipulen objectius específics formulats a partir de les recomanacions de la ciutadania i de les idees recollides a la plataforma digital multilingüe disponible per a les persones interessades en participar a la Conferència. Aquestes propostes s’estructuren al voltant de 9 àrees temàtiques (canvi climàtic i medi ambient; salut; una economia més forta, justícia social i ocupació; la UE al món; valors i drets, Estat de dret, seguretat; transformació digital; democràcia europea; migració; educació, cultura, joventut i esport) i estan compostes de fins a 320 mesures específiques a aplicar per part de les institucions de la UE per així fer realitat els objectius establerts. Per exemple, es demanen més inversions en trens nocturns per buscar alternatives als avions, harmonitzar impostos a nivell comunitari, crear llistes transnacionals a les eleccions europees, posar fi al dret de veto dels Estats en la presa de decisions en política exterior europea (parlant així amb una sola veu i actuant com un veritable jugador global) i que s'obrin processos més participatius per a l'elaboració dels plans i les polítiques de la Unió. Així doncs, l’informe final suposa una gran oportunitat per a transmetre a les institucions europees idees i propostes provinents directament de la ciutadania europea.

La COFOE també ha estat una oportunitat sense precedents per al món local. En aquest sentit, la Diputació de Barcelona, a través de l’Oficina Europa i Estratègia Internacional, ha participat d’aquesta iniciativa de les institucions europees mitjançant l’organització d’activitats arreu de la província de Barcelona aquests mesos enrere. En destaquen la trobada el passat novembre de 35 dones joves de Barcelona i de França en format híbrid i el cicle de xerrades a les biblioteques municipals de la província. A més, la corporació ha dut a terme, per primera vegada, una enquesta a 1.000 persones de diversos municipis de la província de Barcelona per tal de traslladar a les institucions europees l’opinió i valoracions dels ciutadans i ciutadanes de la província de Barcelona, tot tenint en compte la perspectiva que des del món local es té del futur i dels reptes de la Unió Europea, amb especial mirada al jovent.

Ara correspon a les tres institucions de la UE (Comissió Europea, Consell Europeu i Parlament Europeu) fer un seguiment efectiu de les propostes de l’informe final sobre els resultats de la COFOE i estudiar com implementar-les. Però les posicions de les 3 institucions encara difereixen substancialment. Per una banda, el Parlament Europeu vol impulsar una convenció en línia per dur a terme la reforma dels tractats europeus, la qual és necessària per implementar algunes de les propostes recollides a l’informe. Per altra banda, el Consell es mostra més conservador en aquest sentit i la Comissió encara està treballant sobre la seva posició. No serà fins l’últim trimestre del 2022 quan tindrà lloc un acte per posar al dia als ciutadans i ciutadanes sobre els avenços i el full de ruta a seguir pel que fa a la posada en pràctica de les propostes i mesures previstes en aquest informe final.

Justament ara és el moment que les institucions europees demostrin que aquest exercici de democràcia participativa sense precedents que ha estat la COFOE tindrà efectes tangibles, realistes i útils per donar resposta als reptes identificats i així demostrar que Europa sap escoltar als seus ciutadans i ciutadanes i que compta amb ells per construir un futur millor per a tothom.

[+] Informació sobre el informe final de la COFOE