Premi Internacional CGLU – Ciutat de Mèxic – Cultura 2021

La 6ª edició del Premi Internacional CGLU – Ciutat de Mèxic – Cultura 21 té com a objectiu reconèixer a ciutats, governs locals o regionals, i persones líders que han destacat en l'impuls de pràctiques innovadores vinculades a l'exercici dels drets culturals, la ciutadania i el desenvolupament sostenible. Aquest premi està organitzat per la Comissió de Cultura de l’Organització mundial de Ciutats i Governs Locals Units (CGLU), copresidida per la Ciutat de Mèxic, Lisboa i Buenos Aires, i que compta amb les ciutats de Barcelona, Bilbao, Bogotà, Jeju, Porto Alegre i Roma com a vicepresidentes.

És possible presentar una política, un programa o un projecte innovador, amb una durada mínima prèvia de dos anys, ja l’hagi promogut directament el govern local o els actors culturals locals -sempre que la candidatura la presenti el govern local-. Concretament, les diferents subcategories temàtiques del premi són: béns públics comuns i accés a la cultura; desenvolupament cultural comunitari i de cultura de pau; drets culturals, desenvolupament i prosperitat compartida; cultura, territori i uranisme sostenible; medi ambient i protecció del planeta; governança i cooperació cultural.

En la categoria de “Ciutat/Govern Local” es reconeixeran un o dos guanyadors, i diverses ciutats amb una menció especial del jurat. Alhora, entorn a un terç de les candidatures presentades es reconeixen com a bones pràctiques i són recollides a l’”Observatori de bones pràctiques”.  També es difonen mundialment per la Comissió de Cultura de CGLU, visibilitzant així pràctiques exemplars en l’impuls dels drets culturals per al desenvolupament sostenible. La ciutat guanyadora rebrà un trofeu realitzat per un/a artista de la Ciutat de Mèxic, un reconeixement firmat per la persona titular de la Jefatura de Gobierno de la Ciutat de Mèxic i el President de CGLU, i serà invitada a la cerimònia de lliurament, així com en altres actes relacionats, i al Congres Mundial de CGLU.

En relació al procés de presentació de candidatures, s’estructura en dues etapes. En primer lloc, cal omplir parcialment un formulari i entregar 5 fotografies abans del 16 de febrer de 2024. Després, només les candidatures seleccionades, han de completar la resta d’apartats del formulari, on s’aprofundeix més en la descripció de la iniciativa, abans del 3 d’abril de 2024.

El jurat aplicarà quatre criteris d’elegibilitat: la resolució de les necessitats locals; la innovació i l’originalitat; l’efectivitat i la sostenibilitat; i l’exemplaritat i la transferibilitat.

D’altra banda, el premi també reconeix a una o dues personalitats destacades mundialment per haver fet una aportació fonamental als drets culturals, i a la relació entre cultura i desenvolupament sostenible local. En aquest cas, la data límit és el 3 d’abril.

Al mes de maig el jurat anunciarà les ciutats guanyadores, i la cerimònia d’entrega serà al juliol o a setembre de 2024, a Ciutat de Mèxic.

Si hi teniu interès, des de l'Oficina d'Europa us oferim el nostre suport per tal d'acompanyar-vos en el procés de presentació de la vostra proposta.

[+] Web del premi, bases i formularis.

[+] Observatori de bones pràctiques Agenda 21.