El Semestre Europeu i els deures pendents amb les ciutats sostenibles

Es publica el paquet de primavera del Semestre Europeu 2022 de la Comissió Europea (CE) amb l’objectiu de proporcionar suport i orientació als Estats membres, principalment en matèria social, econòmica i pressupostària. El nou paquet mostra dades rellevants sobre els esforços dels països membres pel que fa al seu compliment dels Objectius pel Desenvolupament Sostenible. En el cas d’Espanya, convé destacar l’escàs progrés, molt per sota la mitjana europea, en relació a l’ODS 11, relatiu a les ciutats i comunitats sostenibles.

El Semestre Europeu és el principal mecanisme europeu de coordinació de les polítiques econòmiques i socials entre els Estats membres. Aquest sistema, que forma part per tant del marc de governança econòmica de la UE, també contribueix a que els països europeus alineïn les seves polítiques pressupostàries amb les normes i objectius europeus.

El Semestre Europeu es centra en els primers 6 mesos de cada any i des del passat 23 de maig ja està disponible el paquet de primavera d’aquest mecanisme, que es compon d’una gran varietat d’informes de caire socioeconòmic. Aquest paquet arriba justament dos anys després del primer impacte de la pandèmia del COVID-19 i enmig de la invasió russa d’Ucraïna, dos elements que marquen notablement les previsions econòmiques de primavera. Tots els Estats membres han rebut recomanacions específiques per poder fer front de forma efectiva als reptes marcats pel context actual i per poder contribuir a la consecució dels objectius europeus. Per exemple, es posa un significatiu èmfasi aquest any en la reducció de la dependència vers els combustibles fòssils russos per mitjà de reformes i inversions en el marc de les prioritats del Pacte Verd Europeu i del pla REPowerEU, que busca justament accelerar la transició verda per deixar de dependre dels combustibles fòssils provinents de Rússia.

Convé destacar també que la CE manté el seu compromís d’integrar els Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS) dins del Semestre Europeu. En aquest sentit, el cicle del Semestre Europeu de 2022 ja ofereix informes actualitzats sobre els avenços en aquest camp de tots els Estats membres. En general, les dades mostren com la major part dels avenços en matèria d’ODS són els relatius al foment de la pau i la millora de l’accés a la justícia (ODS 16), la reducció de la pobresa i l’exclusió social (ODS 1) i a l’economia i accés al mercat laboral (ODS 8). En canvi, seran necessaris més esforços en l’àmbit mediambiental, específicament en relació a l’aigua neta i el sanejament (ODS 6) i a la preservació d’ecosistemes terrestres (ODS 15).

En el cas particular d’Espanya, els informes del paquet de primavera indiquen que el país encara ha de fer front a importants desequilibris econòmics i socials, com l’atur juvenil, la segmentació laboral i l’elevat deute extern. Pel que fa als ODS, Espanya ha fet grans progressos amb els ODS 4 (educació de qualitat), 5 (igualtat de gènere) i 7 (energia assequible i neta), encara està molt per sota de la mitjana europea en la majoria d’objectius i es especialment alarmant la manca de progrés realitzat pel que fa a ODS com el 15 i l’11, relatiu a ciutats i comunitats sostenibles.

En aquest sentit, l’informe detalla que Espanya s’està allunyant de l’ODS 11 especialment degut a una major proporció de “la població que viu en habitatges exposats al soroll” i una menor “proporció d’autobusos i trens” en relació a la mitjana europea. D’aquí la importància que el Pla de Recuperació i Resiliència d’Espanya ja contempli importants inversions dirigides a potenciar la mobilitat sostenible al país i així pugui seguir l’estela de la resta de països europeus en aquest àmbit.

[+] Informació sobre el paquet de primavera del Semestre Europeu 2022