Un Ple del Comitè de les Regions al més alt nivell europeu

La 140a Sessió Plenària del Comitè Europeu de les Regions, dies 12, 13 i 14, coincideix aquest mes d’octubre amb la Setmana Europea de les Regions i les Ciutats (EWRC). Una setmana intensa de presentacions en línia de bones pràctiques de ciutats i regions d’arreu d’Europa sobre l’empoderament de la ciutadania, la cooperació territorial i la promoció d’una Europa més verda. En aquest marc, el president grec Apostolos Tzitzikostas  ha obert el ple del Comitè amb el discurs sobre l’estat de les regions i les ciutats de la Unió, recollit en el primer Baròmetre Regional i Local de la UE, i que presenta l’impacte que ha tingut la Covid-19 als territoris europeus i quines solucions ens calen per afrontar els reptes més urgents. L'informe adverteix que la crisi a més d’aprofundir en les desigualtats socials i econòmiques entre regions, correm el risc de crear una «generació perduda de joves de la COVID» i posa de relleu les greus disparitats entre els sistemes sanitaris regionals. A més, la creixent bretxa entre les zones rurals i urbanes també constitueix una clara amenaça per a la cohesió de la UE.

Durant el Ple s’han organitzat 8 debats al més alt nivell abordant temes centrals com la cohesió a Europa, el Pacte Verd, la resiliència i recuperació, els treballs de l’actual presidència alemanya de la UE, els fons de recuperació i els assumptes socials.

Els membres del Comitè han aprovat 26 dictàmens i una resolució. Els més rellevants pels ens locals han estat els següents: Les ciutats i regions enfocades a la biodiversitat més enllà de 2020 a la COP15 del CDB de les NU i en la propera estratègia de la UE; Reforçar la governança local i la democràcia representativa mitjançant noves eines de tecnologia digital; El canvi demogràfic: propostes per quantificar i afrontar els efectes negatius a les regions de la UE; Una Europa social forta per unes transicions justes; Els ens locals i regionals en un diàleg permanent amb els ciutadans; El paper de la política de cohesió de la UE amb la perspectiva d’un canvi econòmic intel·ligent i innovador a les regions en el context de la crisi del coronavirus; El pla Europeu de recuperació: el Mecanisme de recuperació i resiliència i l’Instrument de Suport Tècnic; Una estratègia pel futur digital d’Europa i una estratègia europea de dades; Una Unió de la igualtat: Estratègia per a la Igualtat de Gènere 2020-2025; el Pacte Europeu pel Clima; el Paquet legislatiu REACT-EU; La renovació de la carta de Leipzig sobre ciutats Europees sostenibles; El nou Pla d’acció per a l’economia circular, i finalment la Resolució sobre els ens locals i regionals davant la Covid-19 i la construcció de la recuperació.

Tota la sessió plenària ha estat en format híbrid, presencial i en línia.

Aquest és el penúltim ple de l’any, el darrer tindrà lloc els dies 9 i 10 de desembre.

Més informació (+)