Notes sobre el Webinar: Reflexions sobre els 30 anys de cooperació transfronterera i perspectives 2021-2027

El dia 28 de setembre va tenir lloc el Seminari en línia organitzat per l’ADRET (Agence de Développement Rural Europe et Territoires)- Centre d’Information Europe Direct Pyrénées, en col·laboració amb el Europe Direct Girona, el Departament dels Pirineus Orientals, el Departament de l’Arieja i la Generalitat de Catalunya, i el suport de la CE i la Regió Occitània Pirineus Mediterrània.

Durant la jornada es va fer balanç dels projectes Interreg en cooperació transfronterera des de 1990 fins l’actualitat, període en el qual han succeït 5 generacions de programes. En el marc del Programa de cooperació transfronterera INTERREG V Espanya – França – Andorra  (POCTEFA) 2014 – 2020, s’han aprovat un total de 173 projectes en 3 convocatòries diferents. Si bé els projectes POCTEFA impliquen a multiplicitat d’actors, els ens locals en reben la partida més gran, i representen el 24% dels beneficiaris del finançament.

Tot seguit, es van presentar diferents projectes finançats amb l’actual POCTEFA, entre d’altres: el projecte ConnECT, per millorar la mobilitat al territori transfronterer; el projecte Tr3s Local, per a la promoció de productes agroalimentaris de proximitat; el projecte Trampoline que facilita la mobilitat transfronterera dels joves; el projecte CCI PirineusMed per a la promoció econòmica del territori; i l’Atles de la Flora dels Pirineus que sensibilitza per a la protecció de les plantes sobre les quals el territori té una responsabilitat important en la seva conservació.

Finalment, es van destacar les principals novetats pel període financer 2021 – 2027. Pel que fa a la dotació econòmica, tot i que encara es desconeix el pressupost total del POCTEFA, la cooperació transfronterera entre regions adjacents, seguida de la cooperació transnacional, serien  les partides d’Interreg amb major volum (5.713 M€ i 1.466M€ respectivament), segons la proposta del Consell de juliol. El pressupost de la cooperació interregional seria de 271 M€. El nou POCTEFA inclourà la possibilitat d’oferir finançament per a microprojectes en diferents temàtiques, l’import dels quals encara està per determinar.

Està previst que la validació del nou POCTEFA per part de la CE tingui lloc al tercer trimestre de 2021 i que la primera convocatòria del nou programa es publiqui al primer semestre de 2022.

Més informació a la nota del webinar