DIA MUNDIAL DE LES CIUTATS: POSEM EN VALOR LES COMUNITATS LOCALS

Aquest any, celebrem el Dia Mundial de les Ciutats enmig d’una pandèmia sense precendents i, principalment, d’escala urbana. Cada 31 d’octubre tenim l’oportunitat de reflexionar sobre els principals reptes de les ciutats i compartir —entre tots els actors que composem l’espai urbà—, l’interès pel fenomen de la urbanització.

L’impacte de la COVID-19 ha canviat la vida urbana arreu del món. Les diverses comunitats locals han jugat un paper clau en la conservació del funcionament de la ciutat, contribuint a la seguretat de les persones i mantenint algunes activitats econòmiques. El valor comunitari va des de les veïnes i veïns que s’organitzen als seus barris, al voluntariat local, així com els moviments socials que desafien la probresa, la discriminació sistèmica i la injustícia social.

Les cures i les feines domèstiques no remunerades, en la seva majoria portades a terme per dones, sostenen l’impacte local de la pandèmia. A escala mundial, el treball informal representa un 44% del total del treball en les àrees urbanes, i el 79% en les ciutats i pobles de les regions en vies de desenvolupament. Aquestes feines, sovint invisibilitzades, preserven en gran mesura la vida local de tot el món.

Però el reconeixement del valor de les comunitats ha de mantenir-se més enllà del brot del virus, i integrar-se de manera sistèmica i estratègica en la planificació i execució urbana per cocrear les ciutats que facin front a la recuperació de la pandèmia i a la construcció de resiliència urbana.

La participació de la comunitat ha de convertir-se en part integral dels processos de planificació urbana i del desenvolupament, disseny i implementació de noves idees a través del canvi de polítiques. Les ciutats que atrauen talent i fomenten comunitats creatives i compromeses amb l’educació i la cultura són més capaces de trobar solucions als reptes urbans. Són, també, grups amb la capacitat de recollir i processar informació i dades a escala de barri, ja que sovint tenen integrades les xarxes de relacions i comprenen la dimensió cambiant del seu entorn.

Aquests són missatges de reflexió que sorgeixen amb força el Dia Mundial de les Ciutats, dedicat, enguany, a posar en valor la tasca comunitària. Es tracta d’una crida als governs locals, regionals i nacionals, a economistes i grups amb poder de decisió a reconèixer i valorar la feina comunitària i les contribucions econòmiques que aporten al conjunt de la societat.

És el dia, també, que es presenta l’últim Informe de les ciutats del món d’ONU-Habitat, el qual reforça els beneficis de les ciutats que integren totes les veus en la capacitat de decisió. L’Informe, sobre el tema “El valor de la urbanització sostenible”, analitza el valor intrínsec de les ciutats per generar prosperitat econòmica, mitigar la degradació ambiental, reduir la desigualtat social i construir institucions més sòlides.

El valor econòmic, per exemple, esdevé quan les ciutats funcionen de manera eficient. El valor ambiental el poden generar aquelles ciutats compactes amb espais públics accessibles per a tothom. Les ciutats poden fer créixer el valor social quan són capaces de reduir les desigualtats, vetllar pels drets bàsics com la vivenda, i crear espais segurs pels grups més vulnerables.

Aquest paradigma urbà, traçat a la Nova Agenda Urbana, és l’única garantia per a una recuperació pròspera i sostenible de la pandèmia del coronovirus. Les ciutats, doncs, seran fonamentals per reconstruir millor la nova normalitat planetària.