Setembre d’aniversaris de Nacions Unides

Les Nacions Unides encaren la represa del curs amb una agenda plena de commemoracions, activitats i recordatoris, però fortament marcat per la COVID-19. La 75ena sessió de l'Assemblea General, que havia d'emmarcar els actes de celebració del 75è aniversari de la fundació de l'organització, s'ha hagut d'adaptar als nous temps i només s'ha realitzat de manera virtual, per ajustar-se a les mesures de seguretat sanitària. La conversa que es va iniciar a principis d'any sobre la construcció del futur que desitgem, però, ha recollit prop d'un milió de respostes de persones dels 193 estats membres de l'ONU, i s'han mantingut més de 1.000 diàlegs a 82 països.

Tot i que aquesta sessió dedicarà gran part dels intercanvis a tractar l'impacte immediat de la pandèmia i l'enfortiment dels sistemes de salut i el desenvolupament i distribució equitativa de tractaments i vacunes, també debatrà els passos a seguir per a la recuperació, basada en l'Agenda 2030 i l'Acord de París, la pau i la seguretat, el desarmament, els drets humans, la igualtat entre els gèneres i el desenvolupament sostenible.

Paral·lelament, aquest setembre es compleixen cinc anys de l'adopció de l'Agenda 2030 per al Desenvolupament Sostenible de Nacions Unides, que s'implementa a través dels 17 ODS. Al llarg d'aquests cinc anys, els governs dels països desenvolupats i en desenvolupament han alineat les polítiques i estratègies nacionals, regionals i locals amb els Objectius de Desenvolupament Sostenible, a través d'accions concretes, mesures i iniciatives per donar a conèixer l'Agenda i arribar a totes les comunitats, grups d'interès i sectors, i així avançar conjuntament cap a la consecució d'aquests objectius.

Tot i les accions realitzades, cal seguir potenciant els esforços, especialment en el context actual provocat per la crisi sanitària. De fet, la pandèmia ha tingut un impacte indubtable en el progrés de l'Agenda 2030, per exemple en l'augment de la taxa de pobresa de les dones i l'ampliació de la bretxa entre homes i dones que viuen en la pobresa extrema, segons l'informe publicat recentment per ONU Dones i el PNUD. Aquesta publicació no és casual, i coincideix amb la celebració d'un altre aniversari, els 25 anys de la Declaració de Beijing, que va establir la Plataforma d'Acció sobre la igualtat de gènere i apoderament de la dona, i el Dia internacional de la igualtat salarial, que es va celebrar el divendres 18.

Amb tot, lluny de posar-la en qüestió, la COVID-19 ha fet encara més evident la importància de l'Agenda 2030. Cal continuar apostant pel desenvolupament sostenible a escala mundial. Segons António Guterres, Secretari General de l’organització, l’actual conjuntura és comparable al moment fundacional de Nacions Unides, quan els països van reconèixer que calia unir-se per tirar endavant, afirma. Guterres identifica similaritats entre els contextos de 2020 i 1945, i interpreta el coronavirus com a senyal d'alarma que indica que hem d’unir-nos, sumar capacitats i apostar per una governança global eficaç i una cooperació internacional que respongui als enormes desafiaments d'avui en dia, raó d'ésser de Nacions Unides.