El rol dels governs locals en la Conferència sobre el Futur d’Europa: XXIII Jornades de la Unió Europea

La Diputació de Barcelona, en col·laboració amb les representacions de la Comissió Europea i del Parlament Europeu a Barcelona, ha organitzat un acte per reflexionar sobre el rol dels governs locals en la Conferència sobre el Futur d’Europa, que ha comptat amb la participació de més d'un centenar de persones.

L’Oficina Europa i Estratègia Internacional de la Diputació de Barcelona, en col·laboració amb les representacions de la Comissió Europea i del Parlament Europeu a Barcelona, han organitzat aquest dimarts les XXIII Jornades de la Unió Europea, que enguany han portat per títol “El rol dels governs locals en la Conferència sobre el Futur d’Europa”.

La sessió ha abordat l’exercici participatiu i democràtic que proposen les institucions europees i abordar els reptes i oportunitats del futur d’Europa des del món local i la seva ciutadania. Sota el marc de la Conferència sobre el Futur d’Europa, està previst que s’organitzin actes en col·laboració amb la societat civil i les parts interessades en els àmbits europeu, estatal, regional i local, que impliquin els interlocutors socials, el mon acadèmic i especialment la joventut, que ha de tenir un paper central a l’hora de configurar el futur del projecte europeu.

La diputada adjunta de Presidència i delegada per a les Relacions Internacionals, Pilar Díaz, ha inaugurat les jornades i ha reivindicat que «els municipis de la província de Barcelona som europeus a temps complet, no només quan se celebra el Dia d’Europa, o quan tenen lloc les eleccions europees; ser europeus forma part de la nostra identitat».

Díaz ha posat èmfasi en la idea que «l’Europa de les ciutats té una tradició de segles, i la Unió Europea, per més que sigui una associació d’Estats, és molt conscient d’això, tal com reconeix la Carta Europea d’Autonomia Local», sense deixar de banda el fet que «la reactivació social i econòmica comença als pobles i les ciutats, i és lògic que participem activament en la definició i la gestió dels projectes transformadors».

Durant la seva intervenció, també ha reafirmat el compromís de la Diputació de Barcelona «amb Europa i amb el redreçament de la Unió impulsant un territori comú més modern, sostenible, resilient, cohesionat i just» fet pel qual, ha assegurat, «no hem perdut el temps durant l’estat d’alarma».

XXIII Jornades de la Unió Europea

A l’acte d’inauguració, la diputada ha estat acompanya de la directora de la Representació de la Comissió Europea a Espanya, María Ángeles Benítez; i del cap de l’Oficina del Parlament Europeu a Barcelona, Sergi Barrera.

Durant la jornada s’ha presentat el projecte BELE “Building Europe with Local Entities” per part de l’eurodiputat Domènec Ruiz Devesa, qui ha dialogat amb l’expresident del Comitè de les Regions d’Europa (CdR), Karl-Heinz Lambertz. Lambertz també ha explicat el paper que el CdR tindrà en el procés participatiu de la Conferència.

Finalment, la darrera taula rodona de la jornada ha comptat amb la participació de Dimitri Barua, assessor de la directora general de Comunicació de la Comissió Europea, Alba Barnusell, primera tinent d'alcalde i regidora de Planificació Estratègica i Governança de l’Ajuntament de Granollers, i Guillermo Chirino, president del Secretariat del Consell Nacional de la Joventut de Catalunya (CNJC).

La jornada l’ha conduïda la periodista de l’Agència EFE, membre de l’Associació de Periodistes Europeus DE Catalunya (APEC) i ex corresponsal a Brussel·les, Lara Malvesí.

[+] Accedeix al resum de piulades de la sessió

[+] Recupera el vídeo de la sessió: