Les comunitats autònomes gestionaran el 50% dels projectes previstos en el Pla de recuperació: Conferència de Presidents amb la presència d’Ursula Von der Leyen

Aquest dilluns ha tingut lloc la 23a Conferència de Presidents, l’òrgan de màxim nivell polític de cooperació entre l’Estat i les comunitats autònomes , encapçalada pel President del Govern espanyol, Pedro Sánchez. La reunió, que ha tingut lloc de forma telemàtica, es va convocar per tal d’abordar els criteris de repartiment dels fons europeus, i ha comptat amb la presència de la presidenta de la Comissió Europea, Ursula Von der Leyen.

També hi ha participat el president de la Federació Espanyola de Municipis i Províncies (FEMP), Abel Caballero. Per part de la Generalitat de Catalunya, s’hi ha connectat el vicepresident amb funcions de president, Pere Aragonès.

“Europa està al vostre costat”. Aquest és el missatge que la presidenta de la Comissió Europea ha traslladat a les autoritats presents durant la conferència. “Espanya serà un dels principals Estats membre beneficiaris del ‘Next Generation EU’, que farà possible una recuperació liderada per la transició verda i la digital. Podeu comptar amb els recursos europeus, nosaltres comptem amb les vostres idees. La innovació ha de venir de les regions i les ciutats”, ha expressat la presidenta.

Durant la trobada, el president del Govern espanyol, Pedro Sánchez, ha presentat l’avantprojecte de Pressupostos Generals de l’Estat per a l’any 2021 que s’ha aprovat en el Consell de Ministres d’aquest dimarts i que inclou un avançament de 27.000 milions d’euros previstos a càrrec dels fons europeus.

Sánchez ha informat també als presidents i presidentes que els governs de les comunitats autònomes executaran directament més del 50% dels projectes previstos en el pla de recuperació que el Govern espanyol va enviar a les institucions europees a mitjans de mes. Es tracta de projectes especialment lligats a les competències en habitatge, educació, polítiques socials, ocupació i medi ambient.

Després de les intervencions més institucionals, durant una segona part de la sessió, el personal més tècnic de cada banda ha avançat en la negociació dels criteris de repartiments dels fons.

Primera reunió del Comitè Assessor Catalunya – Next Generation EU

Per la seva banda, el passat dijous 22 d’octubre, el vicepresident de la Generalitat amb funcions de president, Pere Aragonès, va encapçalar la primera reunió del Comitè Assessor Catalunya – Next Generation EU (CONEXT CAT-EU), el grup d’experts que identificarà els millors projectes a Catalunya per rebre fons de reactivació europeus.

El Comitè CONEXT CAT-EU complementarà la tasca de la Comissió per a l'elaboració del Pla per a la Reactivació Econòmica i Protecció Social (Comissió CORECO) com a conseqüència de la crisi de la Covid-19, l’òrgan creat pel Govern per articular la resposta de la Generalitat als reptes econòmics i socials derivats de la pandèmia. Un total de 14 vocals vinculats als àmbits acadèmic, professional i sectorials del país formaran el Comitè CONEXT CAT-EU.

Les persones elegides per integrar aquest Comitè són Oriol Altisench, Oriol Bota, Maria Buhigas, Joaquim Coello, Adelina Comas, Therese Jamaa, Guillem López-Casasnovas, Miquel Martí, Andreu Mas-Colell, Miquel Puig, Mar Reguant, Francesc Reguant, Carme Trilla i Montse Vendrell.

Més informació:
[+] 23a Conferència de Presidents amb la presència de la presidenta de la Comissió Europea: Discurs
[+] Primera reunió del Comitè Assessor Catalunya – Next Generation EU