Construir Europa amb els ens locals

La Comissió Europea obre una convocatòria per crear una xarxa d’electes locals per promoure la comunicació sobre temes de la UE. La xarxa permetrà treballar de forma concertada i difondre informació sobre assumptes de la Unió que afecten l’àmbit local: una aliança sense precedents.

El projecte «Construir Europa amb les autoritats locals» va ser proposat com projecte pilot pel Parlament Europeu el 2021, concretat enguany per la Direcció General de Comunicació de la Comissió Europea i, se centra a millorar la capacitat de les autoritats locals per comunicar els assumptes relacionats amb la UE a l'àmbit local. Es tracta de crear una xarxa europea de representants polítics locals mitjançant una aliança sense precedents entre les estructures de govern d’Europa i locals.

Aquesta iniciativa es portarà a terme en col·laboració amb la Xarxa europea de corresponsals regionals i locals de la UE impulsada pel Comitè de les Regions, iniciada també el 2021, per connectar el treball del Comitè i, de les Regions i els seus membres amb un públic més ampli de corresponsals locals presents a la UE.

El projecte s’adreça a les administracions locals interessades a associar-se amb la CE amb l’objectiu de comunicar sobre el terreny assumptes de la UE i a tal efecte, nomenaran un electe local.

El projecte permetrà que els electes locals treballin de forma concertada i difonguin informació sobre els temes de la UE que afecten a la seva circumscripció a nivell local; impulsin la implicació de la ciutadania i promoguin debats sobre temes europeus, així com sobre el futur d’Europa, i alhora, generar debat a nivell local sobre la UE.

Els beneficis de formar part de la xarxa són: l’accés privilegiat a fonts de comunicació oficials de la UE en castellà, materials de comunicació, la participació a seminaris en línia i presencials i, altres formes d’informació que permetin establir conversacions amb la ciutadania; ser invitat a les visites a les institucions de la UE que s’organitzin presencial o virtualment; rebre informació específica sobre assumptes d’interès i rellevant per a la seva regió; tenir visibilitat a nivell de la UE de les activitats realitzades per part dels membres en el context de la xarxa; accés a una activa xarxa de contactes formada per altres participants mitjançant una plataforma en línia específica; i accés privilegiat a múltiples xarxes de difusió de la UE a nivell local, inclosos uns 430 centres d’Europe Direct presents en quasi totes les regions de la UE.

La xarxa només està oberta a representants locals de països de la UE, el nombre de membres a la xarxa és il·limitat i, la convocatòria romandrà oberta sense una data límit.

Les obligacions per a les administracions locals seran garantir la continuïtat de la participació a la xarxa, al marge de que l’electe escollit perdi el seu mandat electoral o deixi de formar part de la xarxa per qualsevol altre motiu.

Les administracions locals intermitges podran representar a petits pobles i ciutats sense capacitat per nombrar un electe. Aquestes participaran en qualitat d’observadors.

La Diputació de Barcelona organitzarà el 30 de setembre una sessió informativa sobre aquesta iniciativa de la Comissió Europea.

(+) Més informació de la convocatòria